Od dłuższego czasu najtańszą i najskuteczniejszą alternatywą reklamy i promocji w mediach lokalnych, jakimi są radio, telewizja, gazeta lub czasopismo jest reklama internetowa, nazywana też pojęciami jak marketing internetowy lub reklama interaktywna.
Komputeryzacja, rosnąca powszechność i znaczenie internetu oferują nieskończone możliwości reklamy oraz publikacji stron www na temat produktów i usług, zarazem umożliwiając dokładne śledzenie kampanii reklamowych i wykonanie podsumowujących analiz związanych z odwiedzaniem i skutecznością reklam.
Zadowalające wyniki marketingu i rosnąca liczba internautów przekonują wiele firm do zdobywania rynku poprzez reklamę internetową lub do absolutnego przeniesienia sprzedaży do internetu, który stał się powszechną i uniwersalną platformą marketingową i sprzedażową.
Reklama i marketing w internecie egzystują i funkcjonują już od wielu lat, lecz nie każdy wie w jaki sposób posługiwać się tymi narzędziami marketingu, tak aby dotrzeć do jak największej grupy zainteresowanych klientów. Do dzisiaj zgromadzone doświadczenie oraz analizy rynku i medium internet pozwalają na konkretne wyznaczenie celu i grupy konsumentów, dla których przeznaczona jest reklama internetowa promująca sklep internetowy lub konkretny produkt.
Reklama internetowa obejmuje formy reklamy znormalizowane przez portale i serwisy, które oferują powierzchnię reklamową i czasy emisji głównie animowanych Bannerów flash. Bardzo skuteczną formą są Newslettery i Mailingi, które wysyłane są do baz adresatów, oświadczających chęć otrzymywania materiałów reklamowych drogą elektroniczną.
Takie legalne bazy danych do wysyłki newsletterów można filtrować poprzez kategorie jak wiek, płeć lub zainteresowania. Możliwości kategoryzacji są bardzo duże i precyzyjne, co oznacza, że reklama lub informacje wysyłane emailem trafiają do wyszukanych osób, trafiając do ściśle ustalonej grupy docelowej konsumentów.